مبانی نظری کوته بینی مدیران

دسته بندي : علوم انسانی » حسابداری
مبانی نظری کوته‌بینی مدیریت همراه با رفرنس های2023-2022-1402-1401 (مرداد 1402)

بخشی از متن:
مدیراني كه بر اهداف كوتاه مدت متمركز هستند، در یك فاصلة زماني كوتاه به نتایج و بازده سریع و البته موقت دست مي یابند، اما در بلندمدت عملكرد آنان مطلوب و رضایت بخش نخواهد بود و به گفته ای،  درگير مدیریت كوته بين مي شوند. اصطلاح كوته بيني را نخستين بار تئودور لویت در سال 1960 با عنوان كوته بيني بازاریابي به كار برد. تعریف متداول كوته بيني و سوگيری حاكي از آن است كه كوته بيني، شكلي از سوگيری یا پيش داوری پایدار است كه در رابطه با دید افراد و سازمانها به دنيا ثابت شده است.شناخت اشكال مختلف كوته بيني ميتواند در جلوگيری از انجام رفتارهای كوته بينانه، مفيد واقع شود.حوزة حسابداری نيز، كوته بيني را فعاليت مالي كوتاه مدت و به بيان دیگر، كوته نگر معرفي كرده است .انتظار مي رود مدیراني كه بر اهداف كوتاه مـدت متمركـز هسـتند،در یـك فاصلة زماني كوتاه به نتایج و بازده سریع و البته موقت دست یابند، اما در بلندمدت عملكرد آنـان مطلوب و رضایت بخش نخواهد بود و به گفته ای، درگير مدیریت كوته بين مـي شـوند(طالع زاری وعبدلی،1396).
پيشينه ی مالي رفتاری تقریباً به اوایل دهه هفتاد باز ميگردد. این شاخه ترکيبي علوم مالي که در واقع علوم روانشناسي وبعضاً جامعه شناسي را برای تحليل بهتر مسائل بازارهای مالي مورد استفاده قرار ميدهد عموماً به بررسي فرآیند تصميمگيری سرمایه گذاران و واکنش آنان در قبال شرایط مختلف بازارهای مالي ميپردازد و تاکيد آن بيشتر به تاثير شخصيت، فرهنگ و قضاوتهای سرمایهگذاران بر تصميمات سرمایهگذاری ميباشد. ساختارهای خاص فرهنگي در ایران و اثرگذاری آنها بر رفتارهای فردی و گروهي افراد به ویژه در بازار سرمایه، لزوم شناخت تئوریها و مدلهای تحليلي و شناختي ماليه رفتاری را برای فعالان و دستاندرکاران بازار، اجتناب ناپذیر مينماید. این که بعضاً مشاهده ميشود که در بازار به جای تقاضای دو طرفه و داشتن خریداران و فروشندگان در یک زمان، تقاضای یک طرفه و صفهای خرید یا صرفاً فروش مشاهده ميشود، بي شک از مصادیق الگوهای رفتاری خاص حاکم بر بازار است.مدیران در اجرای برنامه های تجاری، از توان انتخاب راهبردهای مختلف مدیریتي برخوردارند که هر یک از این روش ها منجر به ایجاد جریانهای نقدی متفاوتي خواهد شد و درنهایت، کارایي مدیریت، مستلزم انتخاب راهبردهای بهينه ای است که به بالاترین ارزش مورد انتظار برای شرکت بيانجامد، اما درعمل، گاهي اوقات مدیران به دلایل مختلف (برای نمونه بدليل افق دید کوتاه مدت سود وارزیابي عملکرد،) در انتخاب راهبردهای ارزش آفرینِ شرکت، به جای تمرکز بر اهداف بلندمدت و خلق بيشترین ارزش مورد انتظار از طریق انتخاب بهترین راهکار، به راهکارهایي روی مي آورند که عملکرد کوتاه مدت آنها را بهبود بخشد و این مهم، زماني به موضوعي بغرنج و مسئله ساز مبدل ميشود که چنين انتخابي از سوی مدیران، به کاهش ارزش مورد انتظار شرکت در بلندمدت منجر شود و تأثير نامطلوبي بر عملکرد آیندة شرکت بگذارد. به بيان دیگر، انتظار ميرود مدیراني که بر اهداف کوتاه مدت متمرکز هستند، در یک فاصلة زماني کوتاه به نتایج و بازده سریع و البته موقت دست یابند، اما در بلندمدت عملکرد آنان مطلوب و رضایت بخش نخواهد بود و به گفته ای، شرکت درگير مدیریت کوته بين مي شود .هزینه های تحقيق و توسعه در هر شرکتي عامل اصلي نوآوری آن شرکت است که در نهایت منجر به مزیت رقابتي و توسعه اقتصادی شرکت در بلند مدت مي شود؛ امابا توجه به ویژگي هزینه های تحقيق و توسعه که در کوتاه مدت هيچ گونه درآمد و بازخورد مثبتي برای شرکت ندارندو باعث مي شود بر روی سود شرکت در کوتاه مدت تاثير منفي داشته باشد. ممکن است مدیران کوته بين تصميم بگيرند که سرمایه گذاری بلند مدت شرکت را قرباني سود کوتاه مدت شرکت نمایند. در شرایط برخورداری از اطلاعات کامل، انتظار ميرود مدیران به نفع مالکان تصميم گيری کنند، اما در واقعيت، در بازارهای ناقص و پر از ابهام ها و عدم تقارن اطلاعاتي، مدیران اغلب آگاهتر از مالکان و صاحبان سرمایه هستند و ساختارهای تشویقي مدیران، انطباق کاملي با اهداف مالکان ندارد. مدیراني که عملکردشان با تشویق جبران مي شود، اغلب تحت فشار قرار مي گيرند و درنتيجه، نرخ های تنزیلي مؤثر آنها افزایش یافته و توجه و تأکيد آنها به سمت اهداف کوتاه مدت گرایش مي یابد. برای مثال، مدیران در مواجهه با سودآوری تحت فشار هستند؛ زیرا بازارهای مالي شرکتهای ناموفق در برآوردن انتظارات، سهامداران و تحليلگران را مجازات مي کند (برای مثال با سقوط قيمت سهام آنها). همچنين انگيزه های شخصي مثل ارتقای شغلي و ساختارهای تشویقي، به افزایش نرخ تنزیل مورد استفادة مدیران منجر مي شود، حتي زماني که مدیران به بازنشستگي نزدیک مي شوند، تمایل به قيمت سهام بالاتر دارند و ممکن است اقدام به تغيير پيامهای ارسالي به بازار سهام در جهت افزایش قيمت سهام و به حداکثر رساندن درآمد شخصي خود از طریق فروش سهام و حراج سهام کنند (عامری و عرب یارمحمدی ،1400).

فهرست مطالب:
2-1- مقدمه
2-2-مبانی نظری کوته‌بینی مدیریت
2-2-1-تعاریف کوته بینی مدیریت
الف-تعاریف مفهومی کوته بینی مدیریت
ب-تعاریف عملیاتی کوته بینی مدیریت
2-2-2-انواع کوته بینی در تصمیم گیری های راهبردی مدیریتی
1-کوته بینی فاصله ای
2-کوته بینی زمانی
3-کوته بینی ناشی از اعتمادبه نفس کاذب
2-2-3-سنگربندی مدیران
2-2-4-نشانه های کوته بینی مدیریت
2-3-اهمیت مطالعه موضوع کوته بینی مدیریت
2-4-ارتباط نظری کوته بینی مدیریت ومتغیرهای پرکاربرد حسابداری
2-4-1-کمیته حسابرسی و کوته بینی مدیریت
2-4-2- استراتژی تأمین مالی+ عدم تقارن رفتار هزینه+ عملکرد مالی+ دفعات گزارشگری مالی+ استراتژی رقابتی شرکت+ کمیته حسابرسی و کوته بینی مدیریت
2-4-3-كيفيت سود و ميزان سرمایه گذاری و کوته بینی مدیریت
2-4-4-عدم تقارن رفتار هزینه+ عملکرد مالی+ دفعات گزارشگری مالی+ استراتژی رقابتی و کوته بینی مدیریت
2-4-5-عملکرد مالی+ دفعات گزارشگری مالی+ استراتژی رقابتی و کوته بینی مدیریت
2-4-6-دفعات گزارشگری مالی+ استراتژی رقابتی و کوته بینی مدیریت
2-4-7-استراتژی رقابتی شرکت و کوته بینی مدیریت
2-5- پیشینه تحقیقات انجام شده در مورد موضوع کوته‌بینی مدیریت
2-5-1- پیشینه داخلی تحقیقات انجام شده کوته‌بینی مدیریت 1402-1401
2-5-2- پیشینه خارجی تحقیقات انجام شده کوته‌بینی مدیریت 2023-2022
منابع.............
دسته بندی: علوم انسانی » حسابداری

تعداد مشاهده: 5320 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.docx

فرمت فایل اصلی: word - قابل ویرایش و دارای منبع

تعداد صفحات: 36

حجم فایل:795 کیلوبایت

 قیمت: 140,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل پشتیبانی 24 ساعته : 09909994252