در رهبری و مدیریت اثربخش کارکنان در مدارس و آموزشگاهها کانون توجه همواره بر معلمان، به عنوان محور تحقق هدفهای مربوط به یادگیری و بهبود، قرار داشته، با این حال تحقیقات و سایر آثار مرتبط درباره کارکنان ستادی شاغل در مدارس و آموزشگاه ها نیز اهمیت فزاینده ای یافته است.
در بریتانیا اهمیت کارکنان ستادی در مدارس به دو دلیل به مسئله مهمی تبدیل شده است. دلیل اول درک بیش از پیش نیاز به بازشناسی و استفاده از مهارت های همه کارکنان برای پشتیبانی از امر یادگیری است. دومین دلیل این است که از زمان حرکت به سمت خودگردانی، و به ویژه تفویض مسئولیت بودجه بندی به مدارس، آنها به تحلیل هزینه و اثربخشی آگاه تر شده اند.