تحقیق نقش اخلاق در ارتباطات

دسته بندي : علوم انسانی » معارف اسلامی
نقش اخلاق در ارتباطات

استيسي مري دانشجوي رشته‌ي ارتباطات در يك دانشگاه دولتي است. هفته‌ي گذشته استاد او در سميناري، چندين نظريه در باب اخلاق به دانشجويان خود ارايه كرد. استيسي تا پيش از اين پرداختن به بحث هاي فلسفي را اتلاف وقت مي‌دانست اما از آن پس، در اين باره دچار ترديد شد. به موقعيت هاي جالبي كه او طي 12 ساعت گذشته با آنها روبرو شده توجه كنيد:
1) در پايان كلاس توليد برنامه هاي صبحگاهي توليزيوني، رئيس دانشكده نزد دانشجويان آمد تا فرم نظرخواهي از استاد درس مربوطه را بين دانشجويان توزيع كند. استيسي براي استادش احترام قايل بود چرا كه او به دانشجويانش خيلي توجه مي‌كرد. اما متأسفانه به عنوان استاد درس تكنيك هاي رسانه اي بي نظم و بي لياقت بود. آيا استيسي مي بايست نقاط ضعف استادش را ناديده مي گرفت تا مبادا كارش را از دست بدهد يا اين كه بايد واقعيت را مي گفت؟
2) هنگام صرف ناهار يكي از دانشجوياني كه در سمينار شركت كرده بود نزد استيسي آمد و به او گفت كه سرپرستي دانشجوياني را برعهده دارد كه سه شنبه شب‌ها به كودكان محله هاي فقير نشين شهر آموزش مي دهند و از استيسي خواست تا او نيز به آنان بپيوندد. استيسي هميشه فكر مي كرد كه او آدم نامطمئني است و مي ترسيد كه در هنگام تاريكي هوا در آن محله ها بماند. اما چون نمي خواست كه احساس خود را بروز دهد گفت كه وقت آزاد ندارد.
3) وقتي استسي و هم اتاقيش ميشل در حال صرف شام بودند. تلفن زنگ زد، همين كه استيسي خواست گوشي تلفن را بردارد ميشل داد زد: “اگر سين بود، بگو نيستم”. وقتي گوشي را برداشت شنيد كه كسي مي گويد: “سلام من سين هستم، ميشل آنجاست؟” استيسي مي دانست كه گفتن حقيقت، سرآغاز يك جنگ رواني شديد با ميشل خواهد بود.
4) بعد از ظهر آن روز وقتي استيسي از كتابخانه بر مي گشت، يكي از دانشجويان بنام هارولد كه در آپارتمان كناري او زندگي مي كرد، او را به يك نوشيدني دعوت كرد. استيسي هم پذيرفت. هارولد به طور كلي شخصيتي مثبت دارد اما آن شب بخاطر مصرف بيش از حد الكل، پرخاشگر شده بود و وقتي خواست با اتومبيل در شهر گشتي بزند، استيسي كليد ماشين را توي جيبش گذاشت. چند دقيقه بعد، هارولد از او پرسيد: “آيا تو كليد مرا برداشته اي؟”.
اخلاق بايد موارد خاكستري زندگي ما را در بر گيرد. وقتي تصميم هاي اخلاقي سياه و سفيدند، دانستن كاري كه بايد انجام داد مشخص و آسان است. ممكن است بر اعتقادات خود پايدار باقي نمانيم اما هيچ وقت اين سئوال در ذهنمان ايجاد نمي شود كه چه بايد بكنيم؟ موقعيت هايي كه استيسي با آنها روبرو شده ممكن است براي همه‌ي ما پيش آمده باشد. موارد فوق نمونه هايي از فريب كاري هاي گفتاري هستند. سكوت اختيار كردن در اين شرايط موجب وخيم تر شدن اوضاع مي‌شود. در موارد 1و2، بي صداقتي هاي استيسي تنها به كتمان حقيقت خلاصه مي‌شود در حالي كه موارد 3و4 دروغ هايي گستاخانه‌اند. در دو مورد نخست، از طرف ديگران بر استيسي فشار وارد مي‌شود اما در دو مورد بعدي، خود اونيز اندكي مقصر است (او نمي‌بايست به تلفن جواب مي داد يا كليد ماشين را در جيبش مي گذاشت).
البته، در زندگي موقعيت هاي پيچيده اي وجود دارند كه آسيب هاي حاصل از آنها بسيار جدي تر است. نظريات اخلاق گرايانه اي كه در اين بخش مورد بحث قرار گرفته‌اند، مي توانند به استيسي كمك كنند تا بتوانند در موقعيت هاي فوق با كمال صداقت برخورد كند. نظريه‌ي آخر، درباره‌ي روشهاي تصميم گيري مبتني بر اخلاق است. در نظريه‌ي نخست، نتايج رفتاري را مورد بررسي قرار مي دهند. آيا دروغ مي‌تواند به خوبي منجر شود يا آن كه از آسيب رساندن جلوگيري نمايد؟ سه تئوري بعدي درباره‌‌ي درستي يك رفتار بدون توجه به سودآوري يا عدم سودآوري آن است. آيا دروغ گويي منصفانه ودرست است؟ و آيا ما وظيفه داريم همواره صادق باشيم؟
سه نظريه‌ي بعدي نيز به شخصيت و انگيزه هاي دروني مي پردازند كه به واسطه‌ي آنها مي‌توان يك فرد را اخلاقي ناميد. آيا گفتن حقيقت، فضيلت محسوب مي‌شود؟ آخرين نظريه هم به امكان
دسته بندی: علوم انسانی » معارف اسلامی

تعداد مشاهده: 7009 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.doc

فرمت فایل اصلی: word-قابل ویرایش

تعداد صفحات: 24

حجم فایل:80 کیلوبایت

 قیمت: 2,500 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل پشتیبانی 24 ساعته : 09909994252